Op deze pagina's is het archief van DW B terug te vinden. Voor de actuele website ga naar: http://www.dwb.be

Wederopbouw tot de dood

Verschenen in: Finissages
Auteur: Atte Jongstra


Harry Mulisch organiseerde eens een tentoonstelling in het Amsterdamse Stedelijk Museum. Jaar, datum, welke kunst hij had uitgekozen? Het gaat hier om de vraag die hem door een radio-interviewer werd gesteld vlak na de opening: Meneer Mulisch ??? Zijn dit werken die u hebben ge??nspireerd???? Een monumentaal antwoord: ???Natuurlijk niet. Dit werk is af.???

1.

Vanaf het moment dat ik op mezelf ging wonen ??? ik had nauwelijks iets van Mulisch gelezen en het was ver v????r diens Stedelijk-tentoonstelling ??? verzamelde ik onaffe schilderijtjes en dat doe ik nog. Men kan ze na??ef noemen. Perspectief afwezig, scheef op zijn minst. Er mankeert aan alles iets. Een gekonterfeite koe met ????n achterpoot, een Oost-Indische kievit op twee achterpootjes die bijzonder topzwaar oogt, het beeld van een vervaarlijk naar de spoorwegberm overhellende personentrein in een uit het lood station. Mijn muur hangt vol met dat soort beelden. Ik kijk er vaak naar als ik even niet verder kan met dit of dat boek. Het is onaf, en het schenkt mij adem.

2.

Toen ik eenmaal begon te schrijven merkte ik dat veel collega???s wegliepen met het werk van Vladimir Nabokov. Ze leerden er onnoemelijk veel van. Wie wil dat niet? Ik las Nabokov. Speak, Memory (1951). Hoeveel bladzijden zal ik gehaald hebben? Ik schat een stuk of tien. Steengoed, gebeeldhouwd, stukgepolijst nadien. Geen lucht meer in, benauwd. De blik naar mijn muur gewend, mijn longen weer gevuld.


Het vervolg van deze tekst lees je in de papieren versie van DW 2015 1.