Op deze pagina's is het archief van DW B terug te vinden. Voor de actuele website ga naar: http://www.dwb.be

Het platte vlak als werkelijkheid. Over Milan Hulsing




Wat Fred Niet Wist is stilistisch te beschouwen als een portfolio: Hulsing laat zien wat hij kan. Behalve de kleurrijke psychedelica en de zwart-withoutsneden, zoekt Hulsing ook de sferisch groteske Amerikaanse underground op in het sterk door Charles Burns en Daniel Clowes be??nvloede titelverhaal. ???Wat Fred Niet Wist??? speelt in een onooglijk dorpje dat veel wegheeft van een door dummy???s bewoonde plek voor atoomproeven. In een met aliens en mutanten beladen sfeer grijpt Hulsing de lezer bij zijn nekvel.

       Milan Hulsing jongleert met stilistische instrumenten ??? als point of view, schaduwen en de verdeling van tekening en tekst ??? en een intrigerend verhaal ??? waarbij hij gebruikmaakt van diverse literaire kunstgrepen als flashbacks, metaforiek en wisselende vertelperspectieven ??? een wereld bij elkaar die zich net iets anders toont dan die waarin we leven. Vanaf de proloog van Wat Fred Niet Wist ??? die zich afspeelt in de club van superintelligente mensen ??? wordt duidelijk dat de sociale verhoudingen verstoord zijn, en via wegen lopen die normaal onuitgesproken blijven. Een wereld als een bizarre dubbelganger van onze werkelijkheid. Die constructie laat Hulsing toe de lezer een makkelijk herkenbaar, en herkenbaar ongemakkelijk universum als spiegel voor te houden. Die absurde laag over de dingen evoceert de sfeer die bijvoorbeeld in een televisieserie als The Twilight Zone (1959-1964) opvallend werkzaam is.

       Het is ook in dat overgangsgebied tussen de waarneembare werkelijkheid en een veronderstelde, andere werkelijkheid dat zich Stad van klei (2011) afspeelt. In dat beeldverhaal besluit de Egyptische ambtenaar Salem uit zijn verbeelding een stad te kneden om er de door zijn administratie aan toegekende politiesalarissen van te kunnen innen. Hoe grimmiger het in zijn stad van klei toegaat, hoe hoger het politiebudget. De dromerige sfeer van het verhaal verandert gaandeweg in een nachtmerrie. Salem werkt in zijn eigen huiskamer de fictionele topografie van de stad Khaldiya uit, en gaat zo op in zijn werk dat hij de grip op zijn leugens verliest.


Lees meer in Zzzzzzz, de laatste graphic novel.