Op deze pagina's is het archief van DW B terug te vinden. Voor de actuele website ga naar: http://www.dwb.be

Over Ceci tuera cela

Auteur: Hugo Bousset

Beste lezers,

Mag ik u eerst aanbevelen onze extra website www.tegenlicht.org te bezoeken? Dan kunt u met een vogeltje meespelen in Factory #3 ??? La disparition, en genieten van het op elkaar inwerken van literatuur, film en beeldende kunst: Elma van Haren, Sylvie Macias Diaz en Honor?? ?????O.

De titel van deze aflevering van DW B, Ceci tuera cela. Literatuur en architectuur, is ontleend aan de roman Notre-Dame de Paris (1831), waarin Victor Hugo twee personages, staande aan de voet van de kathedraal met een boek in de hand, doet stellen dat literatuur de architectuur zal vernietigen. Ik citeer uit een bericht van gastredacteuren Christophe van Gerrewey en Maarten Delbeke: ???Het boek en het gebouw hebben dezelfde maatschappelijke taak, namelijk het opslaan en uitdrukken van herinneringen en gedachten; het aanleveren van betekenis; het stellen van grenzen in wat in essentie chaos is; het opheffen van het egalitarisme. De uitvinding van de drukpers heeft, volgens Hugo, de architectuur gedood: het boek is effici??nt, goedkoop, hanteerbaar, draagbaar en flexibel; het gebouw is traag, stom, moeilijk en onverplaatsbaar. In moderne tijden wint het boek ??? de roman ??? het van de architectuur.??? Dat zelfvertrouwen van de literatuur is van korte duur gebleken. Gedurende de twintigste eeuw werden zowel literatuur als architectuur af en toe doodverklaard. Uit hetzelfde bericht: ???Beide disciplines hebben dezelfde vijanden en dezelfde verlangens: zodra de moderniteit goed en wel gevorderd was en het kapitalisme ontketend, en zodra de grote verhalen vernietigd waren, stonden architectuur en literatuur elkaar niet langer naar het leven, maar bleven ze min of meer verweesd achter, en deden wat ze konden om bij elkaar hulp te zoeken.???
Een en ander wordt door de samenstellers verduidelijkt in hun commentaar bij een lezing van Geert Bekaert. Daarin beklemtonen ze dat de illustraties geen lukraak gekozen prentjes zijn. Ze legden de acht teksten voor aan acht architectenbureaus uit de Benelux. De relatie tussen afbeelding en discours wordt ???de negende tekst??? van het nummer. De teksten zelf confronteren schrijvers/boeken en architecten/bouwwerken, en duiden correspondenties en divergenties aan. Auteurs als Victor Hugo, Samuel Beckett, Jean Ray, Erwin Mortier, Gerard Reve, Mark Z. Danielewski worden getoetst aan architecten als Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, Rem Koolhaas, Mies van der Rohe. Christophe van Gerrewey en Bert de Muynck treden zelf als fictioneel auteur op, in decors zoals een Avenida in Barcelona, en de nieuwe architectuur in Peking.
De bijdragen zijn niet belerend, en bevatten heel wat ???negatieve ruimtes??? (Cin Windey) waarin de lezer zelf verbindingen kan leggen. Niet alleen in gebouwen zijn er resonantieruimtes en echokamers, ook in spannende teksten is dat zo.

Er is ook belangrijk redactioneel nieuws: Katleen van Langendonck, programmator van het Brusselse Kaaitheater, treedt toe tot de redactieraad, om de theatrale insteek van DW B, samen met Johan Reyniers, te continueren. De kernvergaderingen worden vanaf nu bijgewoond door webredacteuren Dirk Leyman en Hans Cottyn. Zij maken en beheren de weblog De papieren man
(http://papierenman.blogspot.com), waarin ze berichten over de Nederlandstalige en internationale literatuur onder de aandacht brengen. De papieren man werd in september 2006 opgericht door Dirk Leyman. Kenmerkend voor de weblog zijn een panoramische blik, een juiste weergave van de feiten en een duidelijke bronvermelding, met veel links voor wie nog meer informatie wil. Gelukkig wordt er met de talrijke bezoekers niet eindeloos geredekaveld namens een of andere vorm van slecht begrepen democratie.
De sites www.dwb.be en http://papierenman.blogspot.com blijven redactioneel autonoom en onafhankelijk. Er worden teksten op elkaars site geplaatst. Soms zijn die teksten niet af, en kan de bezoeker op de andere site verder lezen. Zo krijgt de elektronische DW B een journalistieke meerwaarde, en De papieren man een meer uitgesproken literaire input. Bovendien winnen beide sites een nieuw en ruimer publiek.
De papieren man werkt ook mee aan de ???papieren??? DW B. In elke aflevering zullen Dirk Leyman en Hans Cottyn in de vaste rubriek Feuilles volantes een beschouwing wijden aan opvallende literaire evoluties en trends uit het boekbedrijf, aansluitend bij de berichtgeving op hun weblog, of bij het thema van DW B. Boven die rubriek en boven de rubriek Tijdschriften maken ze bovendien een nieuwsband, met de belangrijkste nieuwsheadlines van hun weblog van de voorbije twee ?? drie maanden.